Teória vyučovania matematiky
Doktorandský študijný program
Študijný odbor: | 9.1.8 Teória vyučovania matematiky |
Forma štúdia: | denná / externá |
Dĺžka štúdia: | 4 roky (denná forma) / 5 rokov (externá forma) |
Garant: | prof. RNDr. Jozef Fulier, CSc. |
Získaný titul: | Philosophiae doctor (PhD.) |
Charakteristika študijného programu
Doktorandský študijný program Učiteľstvo matematiky v kombinácii je prirodzeným pokračovaním magisterského študijného programu Učiteľstvo matematiky v kombinácii. Základným cieľom tohto študijného programu je pripraviť kvalifikovaných vedeckých pracovníkov v tomto odbore so zameraním na štúdium problémov spojených s matematickým vzdelávaním na základnej a strednej škole a s prípravou učiteľov matematiky pre uvedené stupne škôl (na fakultách pripravujúcich učiteľov matematiky, výskumných ústavoch či v centrách ďalšieho vzdelávania učiteľov). Absolvent doktorandského štúdia odboru Teória vyučovania je pripravený na samostatnú tvorivú prácu a výskum zameraný na obsah, nástroje, formy a didaktické metódy školskej matematiky, ako aj na širšie súvislosti jej vyučovania. Dokáže samostatne vedecky pracovať, využívať nadobudnuté znalosti pri identifikovaní, analýze a riešení problémov matematického vzdelávania, publikovať svoje výsledky a prezentovať ich na konferenciách.
Čo učíme v študijnom programe
V doktorandskom štúdiu odboru Teória vyučovania matematiky sa dôraz pri kladie na individuálnu prácu, konzultácie so školiteľom a prezentáciu vedeckých výsledkov na seminároch pre doktorandov (Vedecký seminár pre doktorandov), letných školách pre doktorandov a hlavne na špecializovaných konferenciách z teórie vyučovania matematiky.
Vedecká časť práce doktoranda má tiež individuálny charakter a je zameraná podľa charakteru témy dizertačnej práce: od tvorby inovatívnych učebných materiálov, či testovania nových prístupov k vyučovaniu matematiky, k interdisciplinárnym kontextom (práca v prepojení na iné odborové didaktiky, resp. priamo odbornú matematiku), až ku skúmanie historických prameňov a súvislostí, ktoré priamo ovplyvnili, resp. sú využiteľné v rámci didaktiky matematiky. Individuálny charakter má aj študijná časť práce doktoranda, ktorá dominuje
v prvých dvoch rokoch doktorandského štúdia, kedy je dôraz kladený na získavanie nových poznatkov a vedomostí o výsledkoch a súčasných svetových trendoch v teórii vyučovania matematiky, a to najmä v oblasti do ktorej patrí problematika dizertačnej práce doktoranda. Toto absolventa prirodzene profiluje a ovplyvňuje výslednú podobu a štruktúru jeho dizertačnej práce.
Integrálnou súčasťou tohto doktorandského štúdia je spravidla aj pedagogická prax (na základnej, strednej, príp. vysokej školy), ktorá jednak sprostredkúva prepojenie doktoranda s problematikou reálnej praxe učiteľa a jednak umožňuje doktorandovi realizáciu konkrétnych vedeckých zadaní, ktoré sú spojené problematikou riešenou v jeho dizertačnej práci.
Doktorandské štúdium je ekvivalent práce na plný úväzok a vo väčšine prípadov nie je vhodné a ani možné absolvovať denné doktorandské štúdium v kombinácii s iným pracovným úväzkom. V prípade štúdia popri zamestnaní je vhodné voliť externú formu štúdia.