Teória vyučovania chémie
Doktorandský študijný program
Študijný odbor: | 1.1.10 Odborová didaktika |
Forma štúdia: | denná / externá |
Dĺžka štúdia: | 4 roky (denná forma) / 5 rokov (externá forma) |
Garant: | prof. RNDr. Klaudia Jomová, PhD. |
Získaný titul: | Philosophiae doctor (PhD.) |
Charakteristika študijného programu
Absolvent doktorandského štúdia si osvojí kľúčové aspekty moderného vzdelávania v chémii a v tejto oblasti získava predpoklady pre samostatnú vedeckú prácu. Prehĺbi si zručnosti pri vyhľadávaní zdrojov vedeckých informácií z časopisov a databáz s chemickým a pedagogicko-psychologickým zameraním, ako aj schopnosti pri spracovaní literárnych rešerší. Dokáže formulovať vedecké ciele, používať experimentálne metódy na ich riešenie, spracovať a kriticky hodnotiť vlastné výsledky a objektívne hodnotiť závery iných autorov. Dokáže formulovať tému výskumu a rozpracovať ju do návrhu projektu. Získa skúsenosti s prezentáciou výsledkov na vedeckých konferenciách a s ich publikovaním v domácich a medzinárodných vedeckých časopisoch. Je schopný analyzovať a vytvárať nové postupy pri vyučovaní chémie a experimentálne ich overovať. Dokáže hodnotiť a analyzovať znalosti žiakov a študentov. Vie sa orientovať v školskej vzdelávacej politike a súvisiacej legislatíve.
Znalosti absolventa majú interdisciplinárny charakter, zasahujú aj do oblastí ďalších prírodovedných predmetov (biológia, fyzika a i.). Absolvent dokáže do vyučovania chémie integrovať dnes veľmi žiadanú výpočtovú techniku a informačno-komunikačné technológie. V rámci sekundárneho vzdelávania dokáže s využitím licencovaných alebo voľne dostupných programov pútavým spôsobom názorne objasniť základné pojmy, ako sú elektrónová štruktúra látok, chemická reaktivita a vzájomné interakcie molekúl. Dokáže využiť narastajúcu počítačovú gramotnosť detí aj na primárnom stupni vzdelávania a integrovať názornú počítačom podporovanú výučbu aj na tomto stupni. Je schopný pripraviť e-learningový kurz. Dokáže ovplyvniť formovanie postojov žiakov zaradením zaujímavých aktuálnych chemických tém do výučby z oblastí, akými sú napríklad životospráva, ochorenia súvisiace s oxidačným stresom, udržanie a ochrana životného prostredia, zelené energie a ďalšie. Absolvent na základe získaných experimentálnych skúseností počas štúdia (chémia je predovšetkým experimentálna vedná disciplína) dokáže zaujať študentov zaujímavými pokusmi v oblasti anorganickej, organickej chémie, biochémie, elektrochémie. Dokáže zostaviť koncepciu a program na popularizáciu vedy pre laickú verejnosť (každoročne sa študenti zúčastňujú podujatí na popularizáciu vedy, ktoré našli silnú pozitívnu odozvu vo verejnosti).
Čo učíme v študijnom programe
Študijný program pozostáva zo študijnej a vedeckej časti. Obsah študijnej časti študijného programu zodpovedá obsahu študijného odboru, pričom sú hlbšie rozpracované témy, v oblasti ktorých má výskumné zameranie pracovníkov katedry chémie dlhú tradíciu.
Študijná časť programu je nastavená tak, aby si doktorand prehlboval poznatky v oblasti chémie, teórie vyučovania chémie, pedagogiky a psychológie s dôrazom na oblasti, ktoré súvisia s témou dizertačnej práce. Pri riešení výskumných problémov s dopadom na vzdelávanie je nevyhnutná koordinácia odborných znalostí chémie a didaktiky chémie. V rámci študijnej časti sa od doktoranda žiada ovládať prácu so štandardnými chemickými softvérmi, ako aj s profesionálnym softvérom Hyperchem 8 Professional. Študijný plán obsahuje aj bloky s ponukou absolvovania študijných pobytov, certifikovaných kurzov, výučby, vedenia prác ŠVOČ a konzultácií bakalárskych prác.
Vedecká časť programu vyžaduje, aby vedecký problém riešený v práci bol z odboru a na úrovni spĺňajúcej medzinárodné kritériá náročnosti. Kladie dôraz aj na osvojení si zásad vedeckej práce a metód výskumu v oblasti vyučovania chémie. Súčasťou vedeckej časti programu je publikovanie výsledkov v medzinárodne akceptovaných časopisoch (minimálna požiadavka najmenej dve publikácie v časopise kategórie A alebo B), ohlasy na publikačnú činnosť, aktívna prezentácia na domácich a/alebo medzinárodných vedeckých podujatiach, účasť na riešení projektov a ďalšie činnosti súvisiace s vedeckou prácou.
V rámci absolvovania dizertačnej skúšky a obhajoby dizertačnej práce sa požaduje, aby študent preukázal schopnosť samostatne získavať, rozvíjať a uplatňovať teoretické a praktické poznatky.
Uplatnenie absolventov
Absolventi môžu nájsť uplatnenie ako vyššie kvalifikovaní pedagogickí pracovníci na základnej a strednej škole, na katedrách vysokých škôl, na vedeckých pracoviskách, na pracoviskách, ktoré participujú na tvorbe vzdelávacích štandardov, usmerňovaní vzdelávacích aktivít na miestnej, regionálnej a celoštátnej úrovni a ďalšieho vzdelávania učiteľov.